Městská knihovna Č. Třebová: Smetanova 173, 560 02 Česká Třebová
  • +420 732 756 827
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

ROBOkroužek


ROBOkroužek

V roce 2022 jsme ROBOkroužek neotevřeli a nahradili jsme ho DiGiklubem.


Od roku 2014 se snažíme učit děti základům programování a konstrukce robotů. Věříme totiž, že polytechnické vzdělání je v 21. století pro společnost důležité. Zvláště pokud chceme obstát ve vysoce konkurenčním světě, ve kterém hrají technologie důležitou roli. Přinášejí nové výzvy, ale i mnohá rizika.

Kroužek rozvíjí i další schopnosti a dovednosti. Především tzv. soft skills, jako je například schopnost pracovat v týmu, řešit problémy, nalézat kompromisní řešení a zvládat mezilidskou komunikaci.

Součástí kurzu je účast na velké robotické soutěži – Robotiádě, kde si děti vyzkouší, jak jejich robot obstojí v mezinárodní konkurenci.

Zeptejte se svého dítěte: Baví tě stavět z lega? Chceš se naučit základy programování a logického uvažování? Pokud odpoví ano, pak ho na ROBOkroužek přihlaste. Začínáme vždy na začátku školního roku, pište na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

ROBOkroužek je určen pro holky i kluky od 6. do 9. třídy. Kurz se koná každou středu od 15 do 17 hodin. Děti mají k dispozici LEGO Mindstorms Ev3.

Lego Mindstorms EV3

Stavebnice, která propojuje klasické Lego se světem čidel, servomotorů a blokového programování. Dětem dobře známé kostky umožňují snadné konstruování jednoduchých i složitějších celků.

Lego Mindstorms EV3: řídící jednotka
Lego Mindstorms EV3: LabView
Ultrazvukový senzor

Kluci z ROBOkroužku na mezinárodní Robotiádě

Dne 8. 2. 2019 se studenti ROBOkroužku při městské knihovně zúčastnili mezinárodní Robotiády ve VIDA Centru v Brně, aby poměřili síly se svými vrstevníky ve 2 ze 7 vypsaných disciplín, kde bylo ve většině požadováno využití stavebnic LEGO Mindstorms. Do Brna se vypravil čtyřčlenný tým za doprovodu trenéra Marka Volfa ve složení: Jiří Petráň, Lukáš Matoušek, Diviš Samoel a Matěj Pražák.
V disciplíně zvané ČÁRA (line follower) autonomní roboti musí sledovat černou čáru a projet po ní danou trať v co nejkratším čase. Třebovský robot s časem 40,99s umístil v kategorii ZŠ na slušném 13. místě z celkových 59 startujících, kde 16 týmů nedopravilo robota do cíle ani v jednom ze tří rozjezdů. Avšak vítězný čas v dané kategorii pouhých 19,38s značí, že je zde stále co zlepšovat.
Disciplína SPRINT (drag race), kde autonomní robot musí projet co nejrychleji rovnou 10m dráhu, byla společná pro ZŠ a SŠ, tedy i konkurence byla větší. Ač se to dle zadání nezdá, jde o podstatně náročnější úlohu, kde už jen samotné dojetí robota „s cihlou na plynu“ bez kolize s mantinely je malým úspěchem, což potvrdila i výsledková listina, kde z 99 startujících týmů bylo 61 diskvalifikováno. Ve Sprintu týmy nejčastěji volí mezi dvěma strategiemi:
* Buď sestavit robota bez možnosti zatáčení, a pak se pokouší jej namířit na startu co nejpřesněji, aby trať projel dle pravidel.
* Nebo postavit robota s řiditelnou nápravou a s využitím gyroskopu, kompasu nebo optického sledování středící čáry na trati korigovat směr.
Třebováci se při přípravách vydali druhou z možností, ale bohužel v případě hnací i řiditelné nápravy se dle trenéra vydali tak trochu slepou uličkou a i přes jeho doporučení začít znovu a jinak se nadále snažili lepit v základu nevyhovující konstrukci. Ta se naplno projevila při testování na trati v plné délce poslední týden před soutěží. V tom okamžiku však již nebyl čas na kompletní přestavbu, natož ladění programu pod pouhým lektorským vedením. Robot byl nakonec kompletně přestaven a úspěšně nasazen do soutěže, nicméně s výraznou pomocí trenéra. Čas 4,29s by znamenal v konečném pořadí 14. místo, v duchu fair-play bylo ale posléze požádáno o anulaci výsledků. Vítězný čas 3,33s patřil týmu Nikita z Gymnázia Tarase Ševčenka v Kyjevě.
Za nejpřínosnější zkušenost z letošní soutěže považuje trenér Marek Volf mimo zdokonalení technických dovedností jeho svěřenců především jejich přímou konfrontaci s morální volbou mezi těšením se z nespravedlivě dosaženého výsledku a zúčastněním se soutěže se ctí.
Výsledky, fotografie a videozáznamy ze soutěže lze nalézt zde.